Vart tog vägen vägen, blåbärsgott å nya glajjor

Häromdan tog jag en cykeltur till finnsåsens fäbod, ca 2 mil blev det. Vad förvånad man blir att man orkar så mycket! Iallafall så ovanför murbo så ser "vägen" plötsligt ut såhär:

Det var bara att kliva av cyckeln och gå förbi det som en gång varit en fin skogsväg.

I söndags var jag ute i blåbärsskogen, finns ju hur mycket bär som helst! Fick på 2 timmar ihop nästan en hel hink innan regnet kom. Det förvandlade vi igår till blåbärslikör, den är visserligen inte klar än på 3 månader men jag provsmakade lite å det var supergott. Kommer passa perfekt att mysa med till hösten och vintern.
 
Här är receptet:

Blåbärslikör

2 kg blåbär
1 kg socker
2 msk färskpressad citron
0,5 vaniljstång snittad på längden
5 dl vodka eller renat
3 st grovt krossade nejlikor
1 grovt krossad kanelstång
Blanda blåbär och socker och mosa samman med en gaffel. Passera massan genom en grov sil eller fint durkslag. Blanda i citronsaften, vanilstången och koka upp i en rostfri kastrull. Låt svalna. Häll i 2,5 dl klar sprit, nejlikor och kanel. Låt
dra 20 min. Blanda därefter i 2,5 dl sprit till och sila igen innan du häller upp på flaska. Vänd flaskorna några gånger per dag under de följande dagarna. Likören mognar efter ca 3 månader. Likören har en mycket intensiv smak och kan med fördel användas i eller drickas till olika desserter

Har även hunnit med att köpa nya glasögon. Dom gamla började bli repiga fast jag oftast har linser.


Kommentarer









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall