Gott nytt år!


God jul


Walking in a winter wonderland...












En rejäl långpremenad tyckte jag och hunden det behövdes såhär innan julfrosseriet sätter igång. Precis när vi kom ut på åkrarna kämpade sig solen över berget och allting blev sådär gnistrande vackert det bara kan bli en vinterdag. Nu väl inkommen sitter jag och tinar upp rumpan och har belönat mig själv med en kopp varm choklad med marschmallows.


Javiss ja!

Julgranen får jag inte glömma bort! Uppryckt och dekorerad i all hast.



Jul i vårt hus (och utanför)





Skinkan är griljerad, pepparkakorna och vörtbrödet är bakade, julklapparna är inslagna och bara hunden är julbadad kan julefriden infinna sig...



Pepparkakskaka!



Jag ska snart åka med min mamma på en julmarknad i Tuna Hästberg men först blev det lite bakning.

Pepparkaksbrownies:
200 gram mörk choklad
200 gram smör
4 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 krm salt
100 gram vit choklad
valfri mängd pepparkaksdeg

Smält smöret i en kastrull. När det är smält ta av kastrullen och lägg i chokladen i
bitar och låt smälta under omrörning. Vispa ägg och socker lite lätt. Rör ner
smör/chokladblandningen. Tillsätt mjöl och salt och vispa ihop till en jämn smet, gärna
med en ballongvisp. Häll smeten i en fyrkantig form (ca 20*30) alternativt i en rund
(20-22 cm i diam).
Hacka vita chokladen och tryck ner lite här och var i smeten. Skär bitar av
pepparkaksdegen och tryck ner den också, ju mer desto godare! Grädda i nedre delen av
ugnen i 200 grader i 12-17 minuter (fast i min dåliga ugn blev det uppemot 30 min…).
Kakan ska vara ganska kladdig när den tas ut. Låt svalna och förvara sedan gärna ett
dygn i kylen, alternativt i frysen om man inte har tid att vänta. Browniesen görs med
fördel ett dygn i förväg.

Flitens lampa...

...har lyst mest hela dagen. Först var vi i Sörbro och stöpte ljus. När vi sedan kom hem gjore jag klart julkorten. Så nu väntar dom bara på att få sprida en smula julglädje bland släkt och vänner både här och där i vårt land.

 


Igår var jag på kupolen och trängdes en stund för att handla de sista julklapparna och även hitta lite paltor till mig själv. Jag hittade bland annat en skjorta och kofta på HM som jag trivdes väldigt bra i.


Utelunch



Lunchen intogs ute vid grillplatsen och bestod av korv med bröd med en slurk glögg som förrätt. Inte dumt alls. För övrigt hade både Johan och jag 7 rätt på travet och kammade tillsammans hem 1400 kr, inte heller så dumt! jag önskar er alla en trevlig lördagskväll!

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall