Böcker och morotskaka

Jag hade klurat ut en ny punkt på bloggen: Läser just nu Men jag jag tycks läsa fortare än jag hinner blogga så här kommer ett gäng med böcker jag har läst den senaste tiden.



Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer

Jag älskar serien Mia och Klara så därför såg jag fram emot ett gott skratt när jag köpt boken. Men den var inte alls som jag tänkt mej. Men så himla bra ändå! Mycket allvar skrivet på ett otroligt fängslande och ändå roligt sätt. Jag läste ur den på två kvällar.



Tårtgeneralen av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson

Handlar om Köping (där min morbror bor f.ö) i mitten av 80-talet. En kufisk karl vid namn Hasse P får för sig att göra världens längsta smörgåstårta, sen går det bara utför. Smårolig, fullt läsbar, fast med lite onödiga uttläggningar om bla. Evert Taube.



Amerikahuset av Sven Olov Karlsson

Den här boken håller jag på att läsa just nu. Jag köpte den mycket för det vackra huset på omslaget men också för att texten på baksidan lät så härlig "Livet var idel förälskelse, fyrhjulsdrift och Svensk Rödbrokig Boskap." Änsålänge har jag bara hunnit ca 20 sidor in i boken. Den börjar lite konstigt men vet liksom inte om vem man läser än och det känns lite trögt. Men jag är inte den som lägger ifrån mig en bok i första taget! 


Jag tänkte även lägga in mitt egna recept på morotskaka (som jag ska baka snart men jag måste städa badrummen först!)

Linas Morotskaka

2 medelstora morötter
150g smör
2 ägg
2 dl socker
saft av en halv citron eller apelsin
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel

Topping
75g philadelphiaost
2 msk smör
2 dl florsocker

Skala och riv morötterna fint. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt matfett, citrussaft och morätter. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och rör ner i smeten. Häll smeten i en smord form och grädda i 175 C i ca 50 min. Låt sedan kakan svalna något. Gör under tiden toppingen. Rör ihop philadelphiaosten med smöret och florsockret och bred över kakan. Färdigt!



Kommentarer









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall