Ur det förflutnas gömmor...

Har spenderat nästan hela den underbara dagen inne hos mamma. Vi har gått igenom en stor kartong med saker efter mormor som dog för 4 år sedan. Sådant där som bara blev ihoprafsat när vi städade hennes lägenhet. Där fanns böcker, fotografier i massor och diverse papper mm. Hon har sparat på allt! Mycket är intressant men kanske inte samtliga elräkningar från -69 till -77...


Ur gömmorna: Fotografier från mormors fars tid, motorcyklar med regestreringsnummer som börjar på W och den högra bilden kan de vara en grand prix tävling av nåt slag gubben? Det ser nästan ut att vara sellnäs station och solklinten i bakgrunden. Svårt att få dom små fotografierna till sin rätt...  Det andra är hursomhelst ransoneringkuponger från krigstiden.


Den här ska bli intressant att läsa. Den handlar om byn där mamma och mormor bodde efter att mormor och morfar skiljdes -78. Lokalhistoria som denna intresserar mig nåt enormt.

Kommentarer
Skrivit av: Gubben

Hej Lina!

Jag vet att man körde stora biltävlingar i Romme förr i tiden - ja även tävlingar med MC. Det är mycket troligt att de körde en slinga ut på landsvägarna - varför inte Sellnäs?

Jag ska se om jag kan få fram fler detaljer om dessa tävlingar.

Ransoneringskuponger - ja, du, sådana hittade jag i mor och fars "gömmor" när jag var grabb på 40-50-talet.

/Gubben

2010-03-07 @ 18:59:33
URL: http://byabladet.wordpress.com/









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall