Dagens

Imorse vaknade vi till 25 gradig kyla vilket faktiskt är rekord under våra år i huset. Det verkar faktiskt inte kunna bli kallare än så här på "gräddhyllan". Hursomhelst så pälsade vi på oss rejält hunden och jag för att ta morgonrundan ibland isbjörnarna.


Kallt men vackert

När vi kom hem åt vi mysfrukost framför teven med skidor och eldade så det dånade i kaminen. Bästa sysselsättningen en kylslagen vintermorgon!



Till lunch gjorde jag sen en mycket god kycklinggryta jag tänker dela med mig receptet på här.



Morbror Johns kycklinggryta:

1 påse fryst kycklinglår eller fileer
1 paket ölkorv
1 paprika
1 purjolök
2 burkar kokosmjölk
1 burk minimajs
1 burk vattenkastanjer
1 burk bambuskott
2 vitlöksklyftor
1 skvätt sambal oalek
salt, peppar

Gör så här:
Strimla kycklingen och stek i en stekpanna i lite olja. Hacka vitlöken, krydda kycklingen med salt peppar och häll i vitlöken. När kycklingen brynts häll över den i en stor gryta. Sen är det bara att skära paprikan, ölkorven och ha i alla resterande ingridienserna i grytan och låta koka en bra stund, en halvtimme, 40 minuter kanske. Servera sedan med ris.



Nu på eftermiddagen när temperaturen steg till 15 minus tog jag mig ut på en skidtur. Jag kan nu åka hemifrån gården ca en kilometer till spåren dom dragit upp vid Halvars skola. Tyvärr hade ingen spårat efter de senaste centimetrarna men det gick att åka iallfall.


Återigen, kallt men ack så vackert väder!

Kommentarer









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall