Mina kolesterolvärden...

...är för höga trots motion, bra mat, ingen rökning mm. Jag har det istället ärftligt. Därför har jag fått rådet att börja medicinera. Men jag kan även behöva se över min kost och fettintag. Det här med fett är en jäkla djungel, hittade en länk som förklarar det iaf: http://mabra.com/valj-ratt-fett-stor-guide/ jag får läsa igenom den och se vad jag kan ändra på för förbättra mina värden.

Söndag

Nähä morronen bjöd inte alls på nåt skidväder. Snålblåst och mulet. Istället blev det störtlopp och bandy i soffan till att börja med. Sen gjorde vi diverse ärenden på kupolen. Tyvärr var jag tvungen att byta ut mina nyköpta Craft skidbyxor då jag hittat en glipa i en söm. Som tur var fanns de kvar så jag kunde byta till ett par likadana. De är så himla sköna!


Dagens äventyr



Skidåkning i Gyllbergen. Upp till Dragsjön, en stunds solande i slogboden och sen ner igen(där jag bara drattade på rumpan 2 gånger den här gången).
Jag tror minsann att det blir en tur imorron igen!

Pimp my ride!

För en gångs skull har jag all anledning att köpa fälgar till nya bilen. Har faktiskt aldrig köpt fälgar till en bil även om jag många gånger varit sugen. Men de är såpass dyrt att man alltid fick nöja sig med billigare styling, typ backspegeltärningar eller en dekal =) Men nu levererades bilen med sommarhjul med plåtfälgar. Det går ju bara inte! Så, jag har börjat kika runt på lite fälgsidor och det är tur det är långt kvar till sommardäckssesången kan jag säga. Beslutsångest! Här kommer lite snygga, få se om jag hinner bestämma mig tills det är dags.







Klart är iallafall att jag vill ha helt eller delvis svarta fälgar. Det kommer bli snyggt sen när jag fått på mörk solfilm på bilen.

Nähä, dags att fixa lite käk innnan Top Gear börjar!
Det blir currygryta med kyckling. Jag passar på att äta gott som inte Johan tycker om nu när jag är ensam hemma. Husse kommer hem imorgon igen efter en helg med Land Rover-klubbens styrelse. Men det är svårt att förklara för vovven som sitter och gråter i hallen att husse visst kommer komma hem igen och inte alls försvunnit för gott.


Ny kärra

Har en tid varit på jakt efter en "ny" bil. En lite större och nyare modell av den Renault jag har nu. Alltså en Megane kombi 06:a. Jag hittade tillslut den rätta i Ludvika och idag fick den följa med hem till oss.


Vinternöjen x2



Skotertur över nybroberget på förmiddagen.



6 km längdåkning vid Romme Alpin på eftermiddagen.

Läser just nu



Svartvintern av Marianne Cedervall.
När jag fick hem boken gjorde jag en glatt överasskande upptäckt. Det här var ju faktiskt en uppföljare till Svinhugg av samma författare som jag läste i våras. Det förstod jag inte alls när jag beställde boken utan tyckte bara den lät trevlig på beskrivningen. Hursomhelst så får vi följa samma huvundkaraktärer Mirjam och "lapplandshäxan" Hervor. Istället för Gotland som den förra boken utspelar sig i är vi nu långt långt norrut i en liten by jag inte för mitt liv kan uttala namnet på. Jag har inte hunnit läsa så långt än men är redan stormförtjust! En riktig mysbok fast den har en del mer eller mindre rysliga inslag.

 

För övrigt är vi lediga resten av veckan nu. Det ska bli så skönt. Vi ska åka skoter, städa ut julen, bjuda på sopplunch och jag ska åka skidor så mycket jag bara hinner och orkar!


Skidåkning!

Det hela började på juldagen vid julbordet hos svärföräldrarna. Av nån anledning kom dom på att de hade ett gäng gamla längdskidor i källaren som bara stod i vägen. Så vi gick ner å kollade om Johans gamla skidor kunde passa mig. Det gjorde dom visserligen men det saknades pjäxor. Här har jag ändå blivit rejält sugen på att åka skidor. Åkte mycket när jag var liten, men de är väl en 12-13 år sen sist ändå. Men när nu bor som vi gör med skidåkningsmöjligheter runt knuten ville jag prova igen. Hursomhelst tänkte jag inte lägga några större summor på det så vi åkte till sportbytet i ornäs för att kolla pjäxor. Väl där kan vi konstatera: Breda gamla bindningar med tillhörande pjäxor är stenåldern, de skidor de har är inte mycket att hurra för, vad ska jag egentligen ha för sorts skidor?? så när vi har armbågat oss igenom den fullsmockade affären var det bara att fortsätta ut och ta bilen in till stan igen. För skidor skulle jag ha! Vi smög oss in på cykelcentrums längdavdelning och började granska prislappar. Jag hade ju inte tänkt att lägga en halv förmögenhet på grejer jag inte ens visste jag kunde åka på. Men vi var ändå ensamma i affären så när en kille frågande om vi villa ha hjälp så frågade jag ändå vad utrustningen till en nybörjare som jag kunde tänkas gå på. Hör och häpna, jag kommer därifrån med riktigt bra grejer för ett par tusenlappar! Riktigt bra hjälp fick jag och det kändes jättebra när man inte vet vad man ska ha. På nyårsafton provåkte jag lite här i skogen i skoterspår. Det blev lite exprementerade med valla och så gick det väl skapligt. Men det är ju inte samma sak som att åka i riktiga spår. Så idag packade jag in mig i bilen och åkte bort till Romme Alpin för att testa deras längdspår. Visserligen bara en slinga på 2 km men det kändes lagom att börja med. Det slutade med att jag åkte 2 varv iallfall. Det gick jättebra! Det är alltid kul när man hittar nya träningsformer. Jaja det var dagens äventyr det! Blev ett långt inlägg det här! =)


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall