Vem fan har tid att blogga??

Ingen jävel har väl tid att blogga när: ved ska staplas, tomater ska odlas, jympapass ska planeras, bröd ska bakas, mat ska lagas och inte minst jobb som tar det mesta av ens energi... Men det jag har att komma med nu det är recensioner av de böcker jag iallafall orkat läst den senaste tiden. Håll till godo!







Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Ett ord: Fantastisk!



I naturens tjänst av Åsa Lindstrand

En bok där vi får följa 3 män med yrket naturbevakare under att år. De har hela den norrbottniska fjällvärlden som arbetsplats. Det berättas om människans påverkan på naturen genom bland annat miljöförstöring och tjuvjakt. Men den har även positiva aspekter som till exempel att en del arter har börjat komma tillbaka och öka i antal. Boken är också fylld med många vackra naturbilder på vidsträckta vidder.



Det gångna är som en dröm och det närvarande förstår jag icke av Göran Greider

Nyfikenheten på Dan Andersson väcktes efter jag läst I Dan Anderssons fotspår som är en hembygdsbok som beskriver platser där Dan Andersson varit, men inte så mycket om vem han var. Så när jag såg att den lokala författaren och chefsredaktören Göran Greider skrivit en bok om honom var jag bara tvungen att köpa den. Dan Anderssons tragiska livsöde och vackra dikter berör mig och Greiders bok gör mig verkligen faschinerad av fenomenet Dan Andersson. Som jag för övrigt trodde bara var nån gammal gubbe som skrev dikter för 100 år sedan. Nu vet jag ju så mycket mer! Men det är stundom svårt att hänga med i Greiders berättande om man inte redan vet så mycket. Det flackar mellan olika tidsperioder, personskildringar, släkthistoria, och skogssfinnarnas historia. Boken kräver min fulla uppmärksamhet och jag går helt upp i den. Mycket bra bok om lokalhistoria och ett tragiskt livsöde! (Poeten och skalden Dan Andersson växte upp i Grangärde, dog sedan endast 32 år gammal 1920. )


Kommentarer
Skrivit av: Marie

Visst är 100 åringen kanon? Jag älskar den boken och ser faktiskt fram emot att den ska komma på film.

2011-05-20 @ 14:31:11









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall