Julens dofter

Nu på eftermiddagen har de ljuvligaste juldofter spridits i huset. Jag har nämligen kokat lingonglögg (se recept nedan) som ska ges bort i julklapp. Jag brukar ge bort ät och drickbara julklappar till släkten som det annars är svårt att komma på andra julklappar till. Det brukar uppskattas. Roligast att komma på julklappar till är ändå Johans systerbarn. Sen är det bara min kära och bästa vännen som får varsin klapp så får det räcka. Jag tycker inte alls om nåt överflöd av julklappar. Även om det bästa jag vet är att slå in julklappar =)






Recept på lingonglögg:
2 liter rensade lingon
2 liter vatten
1 påse hela nejlikor
1 påse kanelstänger
1/2 påse kardemumma
7-9 hg socker
Koka upp lingon, vatten och kryddorna. Låt det sedan puttra i ca 15-20 minuter. Var försiktig det kokar över väldigt lätt. Efter kokandet så häll allt igenom en sil så du blir av med kryddor och bärskalen. Häll sedan i socker i glöggen och rör om tills det löser sig. Jag brukar smaka av det hela då det är lite olika på bären hur mycket socker som behövs. Spetsa eventuellt efter smak =)




Nästa projekt är en almanacka. Jag provar att tillverka en egen. Av scrapbookark, almanacksblad, foton och annan dekoration tror jag det kommer bli riktigt bra. Jag har precis gjort klart december.



Det ser nästan ut som min kära jobbar i tomteverkstaden. Men i själva verket lagar han en trasig leksakslastbil åt sina systerbarn. Undrar just om nissarna också dricker öl när de tillverkar leksaker... =)





Kommentarer
Skrivit av: Cici Lindgren

Till och med jag som avtackat mig allt vad julklappar heter skulle kunna tänka mig en sån där flaska. Det är så mycket trevligare egentillverkade saker än sångt man slinker in på ett varuhus och köper bara för att ha något att ge.



När det gäller barnbarnen, som är dom enda som får julklappar hos oss, är jag dock inte säker på att dom håller med mig, dom ser nog helst att det är en pryl från stans leksaks- eller sportaffär. Och så får det nog bli.

2011-12-18 @ 18:37:08
URL: http://cicilina.blogspot.com
Skrivit av: Julia. <3

Är det gott med lingonglögg? :)

2011-12-18 @ 23:22:29
URL: http://knappisenforever.blogg.se/









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall