Ännu en fantastisk soppa!

Jag älska soppor av alla slag och i senaste nummret av Buffé hittade jag en ny favorit. Underbart god var den så jag delar med mig av receptet för att de ska hända nåt här på bloggen =)
 
Ingredienser:
1 rödlök
2 paprikor
4 morötter
2 palsternackor (jag använde istället potatis)
250 g körsbärstomater
4 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 tsk torkad timjan
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
8 dl grönsaksbuljong
2 dl crème fraiche
2 msk rostade solrosfrön
Gör så här:
Sätt ugnen på 225°C. Skala och skär löken i klyftor. Dela, kärna ur och skär paprikorna i grova bitar. Skala och skär morot och palsternacka i stavar. Lägg lök, paprika, rotfrukter, körsbärstomater och oskalade vitlöksklyftor på en bakpappersklädd plåt. Ringla över olja. Krydda med timjan, salt och peppar. Blanda runt. Rosta mitt i ugnen 20–25 minuter. Lägg vitlöksklyftorna åt sidan. Mixa resten av det rostade med stavmixer eller i matberedare till ett slätt mos. Häll det i en kastrull. Tillsätt buljongen. Låt koka upp. Smaka av med salt och peppar. Späd ev med mer vatten. Kläm ut innehållet ur vitlöken. Mixa med crème fraiche till en slät röra. Smaka av med salt och peppar. Servera soppan med en klick vitlökscrème. Toppa med rostade solrosfrön och garnera ev med klippt krasse. En färskostsmörgås är gott till.

Kommentarer









Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Termografi i Sundsvall